Terapia ręki

dziecko bawi się piłką

Zajęcia w ramach terapii ręki, które prowadzimy w naszej poradni, mają na celu poprawę i wykształcenie prawidłowych umiejętności motorycznych, mających związek z rozwojem ręki, a finalnie zdolnością pisania. Ćwiczenia, jakie dobieramy pod kątem zdiagnozowanych zaburzeń w tej sferze, obejmują jednak znacznie szersze spektrum sprawności u podopiecznych. Aby usprawnić małą motorykę, czyli precyzyjne ruchy nadgarstka, dłoni i palców, pracujemy najpierw nad motoryką dużą.

Na deficyty w obszarze wykonywania czynności manualnych u dzieci mogą mieć wpływ między innymi zaburzenia:

  • czucia i świadomości własnego ciała,
  • napięcia mięśniowego,
  • w działaniu zmysłu wzroku,
  • prawidłowej postawy ciała,
  • koordynacji obustronnej.

Stąd też uczestnictwo w terapii ręki musi być poprzedzone dokładną diagnozą, aby uzyskać informacje o przyczynie problemów z motoryką małą.

Jak wyglądają zajęcia terapii ręki?

Zajęcia terapii ręki obejmują ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie posturalne, równoważą ich napięcie oraz stabilizują postawę całego ciała, a w tym obręczy brakowej. Ponadto obejmują szereg czynności manualnych, które mają pozytywny wpływ na koordynację ruchów obydwu rąk, koordynację wzrokowo-ruchową. Co ważne, terapia polega także na dostarczaniu wrażeń dotykowych związanych z nauką rozpoznawania odmiennych od siebie struktur, faktur i kształtów. Z tego względu zajęcia mogą stanowić doskonałe uzupełnienie terapii integracji sensorycznej. Poprzez odpowiednio zaplanowane aktywności w formie zabawy maluch uczy się skupiać uwagę, a także prawidłowo chwytać różne przedmioty (zgodnie ze wzorcami określonymi dla danego wieku).

Nasi terapeuci udzielą rodzicom cennych wskazówek dotyczących tego, jak można pracować również z dzieckiem w domowym zaciszu. Ćwiczenia rozwoju motoryki małej są niezwykle istotne, ponieważ pociecha zyskuje większą samodzielność na przykład podczas ubierania się. Ponadto zmniejszenie deficytów w tym obszarze zmniejsza ryzyko dysgrafii i przygotowuje do nauki pisania w szkole.